Ewige Flamme

Dan Stockholm

12 - 30 January 2013

Opening 11 January, 5 - 8 pm

Press Release

I november 2012 rejste Dan Stockholm til Berlin for at hente en evigt brændende ild til København. Ilden er blevet overført fra det monument i Berlin, hvor den brænder, til et objekt bestående af ler og hærdet aske fra vulkanen Eyjafjallajökull‬. Ilden er fragtet til Danmark og holdt i live i objektet indtil udstillingen.

Tilbage i 1955 blev et granit- og stålmonument rejst på Theodor-Heuss-Platz i Berlin med en evigt brændende flamme, som var dedikeret genforening af det tyske folk. Efter genforeningen i 1989 blev ilden slukket, men gentændt få måneder efter. Den ”nye” ild på det gamle monument er i dag et minde om ofre for flugt og fordrivelse.

Evige flammer har været brugt siden oldtiden i kulturer og religioner verden over. Oldtidens evige flammer blev holdt manuelt ved lige med olivenolie eller træ. Nu bruges rørledninger med natur- eller propangas.

Den evige ild er ikke kun opstået af menneskets trang til at memorere og skabe symboler, men har altid eksisteret som følge af naturfænomener, som brændende gasudslip og underjordiske kul- og oliebrande. De har været og er genstand for tilbedelse, og som en slags naturlige monumenter er de åbne for tilskrivning af mening og symbolik.

I en form for grebskredsløb er ilden fra den evigt brændende flamme på Theodor-Heuss-Platz i Berlin blevet brugt i produktionen af de udstillede værker – fem geometriske objekter, der formmæssigt flirter med arkitektur og modernistisk skulptur. Ilden er tilstede i værkerne som spor, samt indlejret i en form for visuel og betydningsmæssig præservering.

Dan Stockholm har i sine seneste værker arbejdet med performativ proces, som oftest forbliver usynlig, men eksisterer i det endelige fysiske objekt som et narrativ.

Denne gang sigter Dan Stockholm mod at lave et værk, der ligger i feltet mellem objekt og projekt, mellem det referentielle og det autonome. I mødet mellem materiel autenticitet og formel interesse opstår udstillingen som en obelisk uden inskription.

Støttet af Statens Kunstråd og Københavns Billedkunstudvalg

by Dan Stockholm